Primavera Araba a Primavalle. Un’esperienza di educazione ai media e alla cittadinanza nell’era dei social network

Arab Spring in Primavalle. An educational experience for media and citizenship in the age of social networks

  • Maria Ranieri Università degli Studi di Firenze
  • Francesco Fabbro Università degli Studi di Verona
Keywords: Citizenship, Social Media, Media Education, Arab Spring, School, Cittadinanza, Primavera Araba, Scuola

Abstract

Over the last years, there has been a growing interest towards the role of social media as means to support civic and political participation of young people. However, studies on the topic from an educational perspective are still rare. This paper presents the results of an educational action research on civic engagement and new digital media that was carried out in a high school within the European project e-Engagement against Violence (Daphne Programme 2012-2014), with the aim to promote critical understanding and active use of media in the political arena. The analysis of websites of political parties and the Arab Spring case provided the opportunity to engage students with these themes involving them in an activity of media and citizenship education.

Negli ultimi anni, è cresciuta l’attenzione intorno al ruolo dei social media a supporto della partecipazione civica e politica delle nuove generazioni. Tuttavia, gli studi di taglio educativo sul tema sono ancora carenti. Questo articolo presenta i risultati di una sperimentazione didattica sulla partecipazione civica e i nuovi media digitali, realizzata in una scuola secondaria di secondo grado nell’ambito del progetto europeo e-EAV (Programma Daphne 2012-2014), allo scopo di promuovere le capacità di comprensione critica e di uso attivo dei media nell’arena politica da parte dei giovani. L’analisi di siti di partiti politici e lo studio del caso della Primavera Araba hanno offerto l’occasione per lavorare su questi temi coinvolgendo gli studenti in un percorso di educazione ai media e alla cittadinanza.

Author Biographies

Maria Ranieri, Università degli Studi di Firenze

Associate Professor of New Technologies for Education and Training at the Department of Education Sciences and Psychology of the University of Florence. Her main research interests concern the study of teaching and learning practices in the media and with the media in formal and informal contexts, with a particular focus on social mobile me-dia. On these issues he has published several volumes and dozens of articles in national and international journals. He is currently scientific director for his own Department of the e-Media Education Lab project (2014-17), a European initiative for the development of teachers' media and digital skills.

Professore Associato di Nuove Tecnologie per l’Educazione e la Formazione presso il Dipartimento di Scienze della Formazione e Psicologia dell’Università di Firenze. I suoi principali interessi di ricerca riguardano lo stu-dio delle pratiche di insegnamento e apprendimento sui media e con i media in contesti formali e informali, con una particolare attenzione ai social mobile me-dia. Su questi temi ha pubblicato svariati volume e decine di articoli su riviste na-zionali e internazionali. Attualmente è responsabile scientifico per il proprio Dipartimento del progetto e-Media Education Lab (2014-17), una iniziativa europea per lo sviluppo delle competenze mediali e digitali degli insegnanti.

Francesco Fabbro, Università degli Studi di Verona

Research fellow at the Department of Philosophy, Pedagogy and Psychology of the University of Verona. After having studied the PhD in Educational Sciences in 2009, with a thesis on the civic participation of young people through the Internet, he has collaborated in a series of projects funded by the European Union on the use of digital media by adolescents and social movements, as well as on Media Literacy Education understood as an educational practice aimed at promoting forms of citizenship, both critical and participatory, in the school and extra-school context. He is currently conducting comparative research between Italy and the United States on how teachers and primary school students use and interpret digital technology in the context of their teaching and learning practices.

Assegnista di ricerca presso il Dipartimento di Filosofia, Pedagogia e Psicologia dell’Università degli Studi di Verona. Dopo aver conse-guito il Dottorato di ricerca in Scienze dell’Educazione nel 2009, con una tesi sulla partecipazione civica dei giovani attraverso Internet, ha collaborato ad una serie di progetti finanziati dall’Unione Europea sugli usi dei media digitali da parte degli adolescenti e dei movimenti sociali, nonché sulla Media Literacy Education intesa come pratica educativa finalizzata a promuovere forme di cittadinanza cri-tica e partecipata nel contesto scolastico ed extra-scolastico. Attualmente sta con-ducendo una ricerca comparativa tra l’Italia e gli Stati Uniti su come insegnanti e allievi della scuola primaria utilizzano ed interpretano la tecnologia digitale nel contesto delle loro pratiche d’insegnamento e apprendimento.

Published
2015-12-31
Section
Articles